Een beetje informatie uit het 'Verkeersproject Hollebeekwijk' van de provincie Oost-Vlaanderen in samenwerking met de gemeente Temse. Dit is een trafficonsult van juni 2000.
4. Mogelijke oplossingen
De oplossingen die hier voorgesteld worden zouden in het mobiliteitsplan (in opmaak) moeten worden meegenomen.
4.1. Ontsluitingsmodellen
MODEL 1
In dit model behouden we de ontsluiting van het gebied zoals de momenteel is georganiseerd. Concreet: via de Prinsenlaan en de Leopoldlaan. Om de knelpunten zoveel mogelijk weg te werken stellen we het volgende programma voor:
1. beveiligen van fietsers
2. verhogen van de ontsluitingscapaciteit voor auto's aan de verkeerslichten
3. afremmen van de snelheid van het autoverkeer in de wijk
MODEL 2
In dit model stellen we de ontsluiting van de wijk te laten verlopen in 2 richtingen:
1. naar de Krijgsbaan
2. rechtstreeks naar de N485 via de Blindstraat
Dit impliceert dat de Blindstraat in het mobiliteitsplan zal moeten worden gecategoriseerd als ofwel wijkerftoegangsweg of als lokale ontsluitingsweg, afhankelijk van hoe de categorisering van de lokale wegen zal worden opgebouwd.
Dit impliceert ook dat extra de volgende maatregelen moeten worden genomen:
1. verbreden van de Blindstraat, Korte Landmolenstraat en wegwerken van de hinderlijke bochten
2. beveiligen van het kruispunt Korte Landmolenstraat/N485 door bv. het aanbrengen van verkeerslichten
3. om te verhinderen dat de Hollebeekstraat/Blindstraat wordt gebruikt als sluipweg naar de E17 moet een penalty worden ingebouwd. Deze penalty kan in verschillende vormen worden gerealiseerd.
4.2. Maatregelen om de snelheid te bedwingen
1. inrichten van de Hollebeekwijk als zone 30
2. aanleg van verkeersremmers; deze remmers kunnen verschillende vormen hebben: verkeersplateau, asverschuiving, verkeersdrempel, mini-rotonde, paddestoel, kantelweg, ...
3. specefiek rond de school: aanleg van een schoolerf (in Hollbeekstraat)
4.3. Maatregelen die de capaciteit van de ontsluiting kunnen verhogen
1. parkeren verbieden ter hoogte van de kruidenierszaak aan het kruispunt Prinsenlaan/Krijgsbaan over een afstand van 50 meter
2. de rijbaan Prinsenlaan indelen in 2 rijvakken vanaf het kruispunt Prinsenlaan/Hollebeekstraat tot in de richting naar de Krijgsbaan
4.4. Maatregelen om de fietsers te beveiligen
1. aanleg van fietspaden
2. aanleg van OFOS aan kruispunt Prinsenlaan/Krijgsbaan
4.5. Maatregelen om het aantal auto's te verminderen
Het grootste aandeel aan auto's wordt opgeëist door het werkverkeer (523).
Het schoolverkeer genereert 'slechts' 179 auto's. Om het aantal auto's te doen dalen kan gedacht worden aan:
1. het inzetten van een schoolophaalbus
2. het organiseren van een nog efficiënter schoolpooling
3. een actiever gebruik van het openbaar vervoer
4.6. VCP-modellen (scenario's)
We hebben 3 modellen van verkeerscirculatie ontwikkeld. Per model hebben we een voorbeeld gegeven van mogelijke herinrichting van de wegzate en de kruispunten gegeven. Er zijn nochtans verschillende combinaties mogelijk.
MODEL 1
In dit model wordt de 'ringweg' (Prinsenlaan, Kattebrug, Blindstraat, Hollebeekstraat) éénrichtingsverkeer.
De fietsers blijven in beide richtingen op de rijbaan rijden. Om ze enigszins te beveiligen worden fietssuggestiestroken aangelegd op de ringweg. Dit is in een eerste fase gemakkelijk te realiseren door het schilderen van rode stroken. De kruispunten worden ingericht conform deze circulatie, en er worden 2 plateau's of drempels voorzien: in het midden van de Prinsenlaan en op het kruispunt Hollebeekstraat/Albertlaan.
De ringweg heeft voorrang op de zijstraten.
MODEL 2
In dit model wordt de circulatie voor het autoverkeer behouden zoals nu. Om de fietsers te beveiligen stellen we voor ze een apart fietspad te geven. Omdat er op de rijbaan geen ruimte is, stellen we voor de fietspaden te voorzien op de huidige trottoirs aan de buitenkant van de rijbaan. De binnenkant kan gebruikt worden als voetpad.
De kruispunten worden ingericht conform dit principe.
Er worden ook plateau's of drempels voorzien.
De ringweg heeft voorrang op de zijstraten.
MODEL 3
In dit model wordt een schoolerf voorzien in de Hollebeekstraat. De circulatie voor het autoverkeer en het fietsverkeer verloopt grotendeels zoals in model 2 met de volgende wijzigingen:
1. er worden 2 fietspaden voorzien in de Prinsenlaan vanaf Krijgsbaan tot Hollebeekstraat
2. in het schoolerf wordt enkel éénrichtingsverkeer voor auto's toegelaten (vanaf Prinsenlaan tot aan parking bakker).
Het schoolerf zelf wordt aangelegd op dezelfde hoogte als het huidig voetpad. Voor het autoverkeer worden 'verzinkingen' voorzien (breedte 3m). Niveauverschil tussen schoolerf en autoverzinkingen: 12cm. _________________ Forumbeheerder
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum