Het is nu 25-04-2024 15:52:42
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

29 mei 2009: Opening Nieuwe Temsebrug

    -> Vroeger tijden Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
 
 Auteur   Bericht 

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 31-05-2009 15:45:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bron: Gazet van Antwerpen

Nieuwe Scheldebrug officieel geopend

30/05 De nieuwe Scheldebrug tussen Temse en Bornem is officieel geopend. Vlaams minister-president Kris Peeters mocht de eer waarnemen.

De brug werd gebouwd aan de kant van Temse-centrum. Er zijn twee rijvakken en een aparte promenade voor wandelaars en fietser. Met de nieuwe brug wil men de flessenhals op de N16 voorgoed oplossen.

De Scheldebrug is 374 meter lang en is nu de langste metalen brug van België. De bestaande brug was maar 365 meter lang. De nieuwe Scheldebrug leidt het verkeer van Temse naar Bornem. De oude brug zal het verkeer in de omgekeerde rijrichting leiden.
Expositie

Voor de inhuldiging van de nieuwe brug werd een feestweekend georganiseerd. Op vrijdagavond was er al vuurwerk. Dit weekend zijn er nog tal van festiviteiten, onder andere exposities rond de bouw van de brug. De werken aan de brug begonnen op 1 februari 2007.

De Fietsersbond voerde actie tegen het verdwenen fietspad langs de N16. De organisatie is teleurgesteld dat er geen alternatief werd voorzien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 31-05-2009 15:51:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er staat ook een uitgebreid artikel in de Standaard waarin de actie van de Fietsersbond aan bod komt:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DA2AQLVQ&subsection=3
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

anoniemebekende





Geregistreerd op: 31 Mei 2009
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 31-05-2009 23:11:59    Onderwerp: een verslagje, omdat we beter zelf media maken
 Reageren met citaat  

Een verslagje van de actie, om een vollediger beeld te tonen dan de pers. Ik zou het willen opdragen aan alle flikken die meelezen:). Vond het al bij al een geslaagde actie(zeker naar mijn verwachtingen). Had voor het eerst (eventjes) het gevoel echt actie te voeren, en niet gewoon een fietstochtje te maken.

Toen ik toekwam, was er al redelijk wat volk, veel fluovestjes en ook een paar spandoeken. Een jongen was hout aan het zagen(fietspaden vragen!), enthousiast heeft die dat lang volgehouden. Maar we zaten wat weggestopt van de show, waarom spraken we buiten het gebeuren af, en vooral, waarom bleven we daar vooral? Na een tijd staan krijgen we te horen dat Kris Peeters maar om kwart na acht naar ons ging en we dus een kwartier 'pauze' kregen. Ze probeerden ons aan het lijntje te houden, in de hoop dat er een deel zou afhaken, maar dat pakt niet! Maar eerst ging de fanfare langs ons passeren, wij probeerden ze te overstemmen met ons belgerinkel, daarachter kwamen de mannen in pak.
Aangezien we nu toch niets te doen hadden, besloten er een paar met een spandoek naar de brug, waar al het volk was, te gaan. Ik besluit mee te gaan. Spandoek is mooi zichtbaar, ook van op de kaai. Na wat wandelen worden we echter tegengehouden door een flik, Fietsersbond mag niet verder. Of ten minste vooral ik en de mannen met de spandoek mogen niet verder. Want die spandoek, dat zou hun ballonnetje van schone schijn wel eens kunnen doorprikken. Of is de Fietsersbond een staatsgevaarlijke organisatie? Later merk ik dat iedere flik die daar rondloopt, mijn gezicht én mijn naam kent. Ik discussieer nog wat met de flik die mij tegenhoudt, niet echt zinnig want hij zegt gewoon uit te voeren wat zijn officier bevolen heeft. "Dus eigenlijk vind je zelf dat die mannen zouden door moeten mogen, en dat hen tegenhouden een aanslag op de vrije meningsuiting is?" vraag ik hem. "Dat heb ik niet gezegd" antwoord hij. Ah nee, want een eigen mening hebben, dat mag niet als flik. En dat er afspraken zijn gemaakt, beweert hij ook nog(daarvoor was er ook al een flik die zei dat "dat niet volgens de afspraken is"). Geen verwijt, gewoon checke in hoeverre ze de waarheid spreken, maar zijn er afspraken gemaakt, en welke juist?
Dan keert de fanfare weer, en mogen we opeens niet meer terug langs de weg die we gekomen zijn. We blijven dan maar staan met onze spandoek, ik probeer even te gaan zitten op de betonblokken die ons scheiden van de fanfare, maar wordt direct tegengehouden door een undercoverflik. Nu ja, had hem nog niet herkend:). Als ze gepasseerd zijn keren we snel terug naar het verzamelpunt. Daar zijn we nog op tijd om Kris Peeters te verwelkomen. Veel belgerinkel, slogans worden geroepen. Er wordt even met Kris Peeters gepraat, veel fotografen en volk errond. Achteraf hoor ik dat hij "woedend" was:). Iemand meer info rond wat er precies gezegd is geweest?
Dan loopt de actie zowat ten einde, er wordt nog over de nieuwe brug en terug gereden.

Na de speeches krijgen de VIP's champagne en weet ik wat in de VIP-tent, het "gepeupel" moet zich tevreden stellen met een wandeling over de nieuwe brug en wat gratis Palm. Ach, het toont mooi de realiteit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-06-2009 10:35:58    Onderwerp: oei
 Reageren met citaat  

Oei...

De fietser in mij geeft je volop gelijk.
De Fietsersbonder in mij zegt om op te letten...

Gesteld dat we nog opvallender actie voerden... gooien met tomaten en eieren... ik zeg maar iets stomwegs.... 't zou zeker niet meer geholpen hebben dan deze actie... want we zouden negatief in alle persbladen komen en overal negatief ontvangen worden de volgende keren... (of zelfs geweerd worden...).

Het frustreert heel vaak. Niet gehoord worden. Niet ontvangen worden. Ja-geknik van de verantwoordelijke politici terwijl hun mening ongezien nee 'schudt'. Jarenlang moeten vechten voor die enkele meters fietspad hier of verbeterd kruispunt daar...

En toch worden de dingen beter en toch heeft de Fietsersbond daar een ferm aandeel in. Neem nog maar een lukraak voorbeeld als de fietsvergoeding.

Dat kan enkel als je als organisatie au serieux genomen wordt. Ook al betekent dat dat je vaak regeltjes van overheidsinstantie (bv. de plaats waar je met je spandoek mag komen) in acht moet nemen.

't Is vaak even op de tanden bijten, dikwijls ook een gemaakte glimlach, maar ik vind het heel erg belangrijk dat we als Fietsersbond een positieve boodschap blijven brengen, een positieve instelling aannemen. Met een glimlach krijg je meer gedaan dan met een verwijt.

Wees gerust...:
Een agent vroeg me -ik ging naar 't school in 't Middelbaar-: 'Is dat wel wettelijk?' toen ik IN m'n velomobiel (een gestroomlijnde driewielige ligfiets) zat...
Ik antwoordde hem even nors: 'Dat zoude gij moeten weten, gij zijt hier de flik'
en ik mocht prompt m'n identiteitskaart afgeven.

Sommigen hebben geen gevoel voor humor, sommige stellen zich erg autoritair op en sommigen volgen -naar mijn gevoel- teveel de lettertjes in plaats van de geest van de wet... maar de meesten trachten gewoon hun job goed te doen hoor, ben ik nog steeds van overtuigd... over de flikken.

D'r zijn mensen die grotere miserie kennen dan tegengehouden worden door een agent met je spandoek, ook als was dat niet zo plezant!
Cheers, volgende keer drinken we samen een pint en lachen er ook om.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

anoniemebekende





Geregistreerd op: 31 Mei 2009
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2009 22:04:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hm, denk dat je je niet altijd moet laten tegenhouden door dat je negatief in de pers komt. Soms is het beter negatief in de pers te komen, dan niet, omdat het niet alleen jezelf/je beweging slecht voorstelt, maar ook de persoon/feit waartegen je je richt: je legt het duidelijk bloot. Had iemand bv "fijn stof"(bv de inhoud van mijn stofzuiger) over Kris Peeters gekapt, dan was dat wss sterk in de pers gekomen. Waarbij de meesten de reactie hebben van "was dat nu nodig" en das één of andere gek die dat doet. Maar het is voor iedereen ook duidelijk dat het economisch beleid met meer wegen etc dat Kriske voor ijvert, ook veel schadelijke gevolgen heeft.

Ik denk ook dat er nog een grote kloof zit tussen de acties die we nu doen en opvallende acties als met tomaten smijten. Gewoon al ons niet laten wegstoppen en op een andere plaats gaan staan had al veel uitgemaakt bv.

Denk dat het gewoon een verschil in aanpak is. Ik geloof an sich in dialoog, maar je kan enkel van dialoog spreken als het tussen gelijkwaardigen is. Ik kan met mijn buren afspreken om een wegje achter onze tuin aan te leggen,... Maar das iets totaal anders dan met politici, met machthebbers. Dat is gewoon ervoor knielen en smeken. Het is als een slaaf die zweepslagen toebedeeld krijgt, en schreeuwt om minder hard of minder te krijgen. Te begrijpen dat ie dat doet, maar het geeft ook de mogelijkheid aan de "meester" om dat te doen en zich dan als "goed" voor te stellen. Niet dat je het helemaal kunt gelijkstellen, maar zeker door rechtstreeks te vragen kan je geen akkoord krijgen waarbij beide partijen evenveel inbreng hadden, en met dialoog heeft het weinig te maken.

Het enige waarin politici geïnteresseerd zijn, is macht. En macht is in deze democratie je "goede naam"(al is dit veeleer een schijndemocratie, waar Kris Peeters ook een mooi voorbeeld van is). Dus je moet zijn schandelijkheden blootleggen, zodat hij bang wordt kiezers te verliezen en dus toegeeft. En dat we hem dan positief moeten bezien is twijfelachtig, dat is hetzelfde als die meester die minder zweepslagen geeft ophemelen, het blijft een machthebber en dus haast per definitie een misdadiger.

Ik vind 't belangrijk om positief te zijn, maar positiviteit mag geen manier zijn om dingen die mislopen weg te stoppen. Er loopt vanalles mis in deze wereld, ik heb op vele zaken kritiek, maar die negativiteit(alle negativiteit) komt van een zekere positiviteit: het is een wens naar betere zaken, waarvan ik toch al een beetje geproefd heb, want anders zou ik het niet kennen. Bv ik ben tegen autoriteit omdat ik van de vrijheid hou. Wat die vrijheid ook betekent, hoe moeilijk ze ook te herkennen valt in deze wereld van kapitalistische pseudo-vrijheden, ik ken ze blijkbaar toch voldoende om te weten dat ik ze wil. En ja, het is belangrijk om alternatieven te proberen uitbouwen, om onszelf te bevrijden en niet te heersen noch ons te laten overheersen, om ons te organiseren om van onderuit dingen te regelen en veranderen... Maar die alternatieven zijn gedoemd te mislukken zolang deze wereld van overheersing blijft bestaan. En dus moeten we ook kritiek uiten, "negatief" zijn zeg maar.

En wees gerust, mijn leven stortte niet in toen we tegengehouden werden met die spandoek, heb ook wel al meer miserie meegemaakt dan dat. Zorgt er alleen maar voor dat je nog eens kwaad kan zijn op de flikken;).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Vroeger tijden

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005